ZMYSŁ WZROKU- CO POWINNO CIĘ ZANIEPOKOIĆ?

Obecnie zmysł wzroku jest tym, który dominuje u współczesnego człowieka. Informuje nas bowiem gdzie jesteśmy, co się wokół nas dzieje i co może się wydarzyć. Nie zawsze tak było. Dominującym zmysłem u naszych porządków było powonienie. Dlaczego teraz to się zmieniło?

Wyjątkową cechą zmysłu wzroku jest dostarczanie nam informacji równocześnie o czasie, jak i przestrzeni. Znaczy to, że widzimy zarówno pojedyncze rzeczy (sekwencje), jak również cały obszar (globalnie, przestrzennie). Dzieje się tak zwłaszcza przy czytaniu kierując oczy z jednej grupy słów, na kolejną. Pozwala nam to bardzo szybko przetwarzać ogromny obszar przestrzeni.

Bodźcem, który pobudza i aktywizuje zmysł wzroku jest światło i zmiana jego natężenia. Wzrok jest to jedynie element całego zmysłu wzroku, jednak niezbędny do jego funkcjonowania. Zmysł wzroku rozwija się stopniowo w czasie naszego życia, w przeciwieństwie do samego wzroku, który jest wrodzony (widzimy, albo nie). Dorastając uczymy się rozumieć to co widzimy poprzez ruch. Pomagają nam w tym również wszystkie inne zmysły. Dysponowanie wieloma sensorycznymi szczegółami na temat tego co widzimy informuje nas o dobrym przebiegu integracji sensorycznej (np. smak i zapach pączka zanim go jeszcze ugryziemy).

Źródło: piksabay.com

Z czego składa się zmysł wzroku?

  1. Nieświadome mechanizmy wzroku (np. ostrość, dostrzeganie szczegółów, dostosowanie się z ciemnego do jasnego światła, wykrywanie ruchu itp.)
  2. Dyskryminacja wzrokowa (np. widzenie obwodowe, , relacje przestrzenne itp.)

Jakie objawy dysfunkcji zmysłu wzroku powinny nas zaniepokoić?

Źródło: piksabay.com
  • Częste bóle głowy, zaczerwienione, piekące lub swędzące oczy
  • Częste mruganie, pocieranie oczu, marszczenie powiek
  • Widzenie zamazanych obrazków lub postaci
  • zasłanianie oczu by nie widzieć wybranych rzeczy
  • zamykanie lub zasłanianie jednego oka przy patrzeniu
  • mrużenie oczu
  • widzenie podwójnie
  • trudności z przenoszeniem wzroku z jednego celu na drugi (np. zeszyt- tablica)
  • przekrzywianie i obracanie głowy podczas czytania
  • zbyt bliskie lub zbyt dalekie trzymanie książki od oczu
  • obracanie lub przechylanie ciała przy słuchaniu innej osoby lub podczas oglądania TV
  • trudności w wodzeniu wzrokiem za przedmiotem w ruchu np. piłką
  • szybkie nudzenie się czytaniem
  • czytanie bez zrozumienia
  • słabe wyłapywanie różnic i podobieństw w obrazkach, słowach i przedmiotach
  • opuszczanie pojedynczych słów lub całych linijek podczas czytania
  • częste „gubienie” się w tekście czytanym
  • trudności w zachowaniu odpowiedniego rozmiaru liter pisanych, odstępów między literami i wyrazami
  • trudności w pisaniu ciągów liczbowych
  • kłopoty w orientacji przestrzennej i aktywnościach z tym związanych, np. układanie puzzli
  • brak umiejętności pisania prosto, w jednej linii
  • słabe komponowanie rysunku na kartce
  • często potyka się, obija o meble- zła ocena ułożenia przedmiotów w przestrzeni
  • mylenie stron prawej z lewą
  • słaba orientacja w terenie
  • brak zrozumienia pojęć „góra-dół”, „przed-za” „pierwszy- drugi”, „przed-po”
  • mylenie podobne początki lub końcówki wyrazów (nos-noc)
  • unikanie jasnego światła, noszenie okularów przeciwsłonecznych
  • poczucie nie komfortu wśród poruszających się ludzi lub przedmiotów
  • szybkie męczenie się przy wykonywaniu szkolnych i sportowych zadań
  • unikanie zajęć grupowych
  • unikanie kontaktu wzrokowego
  • niechęć do aktywności, zgłaszania się na lekcjach

Co możemy zrobić?

W momencie, gdy dysfunkcja wzroku ogranicza, a nawet hamuje rozwój podstawowych umiejętności wzrokowo- motorycznych i złożonego przetwarzania wzrokowego pomóc może:

  • terapia zajęciowa oparta na integracji sensorycznej
  • terapia wzroku- obejmuje działania sensoryczno- motoryczne i edukacyjne. Za pomocą soczewek lub pryzmatów terapia ta pomaga zintegrować informacje wzrokowe z informacjami z innych układów.
Źródło: piksabay.com

Jaki ma wpływ terapia?

Terapia wzmacnia kontrolę wzrokowo- motoryczną, dyskryminację wzrokową i koordynację oko- ręka. Pomaga ona w zgranym funkcjonowaniu oczu i ciała dziecka oraz zapobiega problemom wzrokowym związanym z nauką.

*** Tekst w oparciu o „Nie- zgrane dziecko” C.S. Kranowitz