5 FENOMENALNYCH ZABAW ROZWIJAJĄCYCH ZMYSŁ WZROKU
- ŁOWISKO
To zabawa uwielbiana przez dzieci, przy której jest zawsze dużo śmiechu. Często wykorzystuje się ją także podczas terapii wzroku.
- Rekwizyty: brystol, nożyczki, kredki, spinacze- żeby zrobić ryby; patyk, sznurek, magnez- żeby zrobić wędkę; kosz lub miska na złowione ryby
- Przygotowanie: wyciąć z brystolu kilka ryb o wymiarach ok 12×7 cm, na głowę każdej z nich nałożyć spinacz; przywiązać magnez na jednym, a kij na drugim końcu sznurka; przygotować łowisko na podłodze i zacząć łowić rybki
- Jak wpływa na rozwój:
- Rozwija ogólnej zdolności wzrokowo- ruchowych przy wykonywaniu ryb
- Polepszenie koordynacji obustronnej i małej motoryki
- Rozwój świadomości ciała, orientacji przestrzennej i propriocepcji
2. PRZEKŁUUUJ „U”
Zabawa, w która można się bawić praktycznie wszędzie, a najlepiej oczywiście #wdomu
- Rekwizyty: flamaster, mazak, kredka, wykałaczka lub długopis, stara gazeta
- Przygotowanie: za pomocą flamastra należy zaznaczyć wszystkie literki „u” na 1 stronie gazety, a następnie je poprzekłuwać np. długopisem
- Jak wpływa na rozwój:
- Rozwija dyskryminację wzrokową- poprzez szukanie danej litery
- Poprawia koordynację wzrokowo- ruchową oraz koordynację obustronną
- Kształtuje motorykę małą
3. WYKOPALISKA ARCHEOLOGICZNE
Zabawa może odbywać się na placu zabaw lub w przydomowej piaskownicy, ewentualnie w wysokiej trawie w ogrodzie.
- Rekwizyty: małe dinozaury, koszyczek do zbierania
- Przygotowanie: Gdy dzieci nie widzą, należy wcześniej wyjść na dwór i pochować lub zakopać w piasku małe dinozaury. Można się również bawić w domu w dużej misce z piaskiem.
- Jak wpływa na rozwój:
- Kształtowanie umiejętności skupiania wzroku i percepcję głębi
- Rozwój dyskryminacji wzrokowej i wzrokowo- przestrzennej
- Poprawa orientacji przestrzennej
- Rozwój motoryki oraz planowania motorycznego (przy schylaniu się)
- Rozwój koordynacji wzrokowo- ruchowej i motoryki małej (łapanie dinozaurów paluszkami)
4. TĘCZOWA WODA
Jest to fenomenalna zabawa na upalny, letni wieczór, gdyż odbywa się po zmroku.
- Rekwizyty: wąż ogrodowy, latarka, folia lub celofan
- Przygotowanie: nałożenie folii lub celofanu na latarkę, jeden uczestnik tryska wodą, a pozostali kierują na strumień światło latarek
- Jak wpływa na rozwój:
- Wzmacnia widzenie obuoczne (patrzenie na strumień kolorowej wody)
- Wzmocnienie koordynacji oko- ręka- śledzenie ruchu wody latarką
- Dostarczenie wrażeń dla zmysłu dotyki (polewanie wodą)
5. LATARKOWY BEREK
Najlepsza zabawa na czas przed zaśnięciem dziecka.
- Rekwizyty: latarki (tyle ilu uczestników)
- Przygotowanie: połóżcie się na plecach na podłodze lub na łóżku i zgaście światło
- Przebieg 1: zadaniem dziecka jest śledzić światło tylko oczami, bez ruszania głową
- Przebieg 2: zadaniem dziecka jest wskazywać światło różnymi częściami ciała: palcem, łokciem, kolanem, stopą, językiem, nosem
- Przebieg 3: zadaniem dziecka jest ciągłe utrzymywanie swojego światła, na świetle drugiej osoby, które powoli porusza się
- Przebieg 4: zadaniem dziecka jest rysowanie światłem figur geometrycznych, cyferek, liter, zygzaków, kształtów itp. (można napisać swoje imię i nazwisko)
- Jak wpływa na rozwój:
- Wzmacnia integrację wzrokowo- motoryczną- samodzielne poruszanie oczami bez udziału ruchów głowy
- Poprawia podstawowe zdolności wzrokowo- motoryczne
- Wspiera somatognozję czyli świadomość w schemacie własnego ciała
- Poprawa orientacji przestrzennej
- Rozwija koordynację oko- ręka
*** Tekst inspirowany „Nie- zgrane dziecko” C.S. Kranowitz
Wojciech
Dostałem się na tą stronę, bo szukałem informacji na temat latarkowego berka. W artykule jest mały błąd. W zabawie łowisko powinno być napisane magnes a nie magnez. Pozdrawiam 🙂