PROPRIOCEPCJA- TAJEMNICZE SŁOWO!

Propriocepcja inaczej nazywana jest też czuciem głębokim. Niektórzy mówią na nią prościej, czyli „zmysł pozycji.” Co to właściwie znaczy? Dzięki niej wiemy, nawet bez patrzenia, gdzie w danej chwili znajdują się poszczególne części naszego ciała względem siebie i otaczającego nas świata.

Odpowiada ona więc głównie za zwiększenie świadomości naszego ciała oraz pomaga nam  kontrolować je i planować motorycznie. Receptory tego zmysłu znajdują się w mięśniach i stawach.

Prościej mówiąc dzięki propriocepcji potrafimy płynnie chodzić, biegać, wchodzić i schodzić po schodach i wykonywać sprawnie mnóstwo innych przydatnych nam czynności. Pozwala nam ufać własnemu ciału, dzięki niej czujemy się bezpiecznie i stabilnie. Wysyła nam więc informację na temat pozycji, siły i kierunku ruchu części naszego ciała. To niezwykle ważne do prawidłowego funkcjonowania. To trochę tak, jakby ktoś stał na straży naszych wszystkich doznań.

Co dokładnie „mówi nam” propriocepcja?

  • W którym miejscu dokładnie znajduje się nasze ciało w danej chwili
  • Gdzie w przestrzeni są części naszego ciała
  • Informuje o położeniu części ciała względem siebie i otoczenia
  • Jak szybko rozciągają się nasze mięśnie
  • Z jaką siłą pracują nasze mięśnie
  • Jak szybko przemieszczamy się w przestrzeni
Źródło: piksabay.com

Te wszystkie niezwykle cenne informacje możemy uzyskać jedynie, gdy nasz układ proprioceptywny funkcjonuje bez zarzutów. Co jednak w sytuacji, gdy coś z nim nie tak? Skąd wiadomo, że mamy problem z propriocepcją?

Wiadomo- jeśli zaobserwujesz u dziecka następujące objawy:

  • Problemy z dotykiem, ruchem lub równowagą, czasami woli się nie ruszać
  • Niska świadomość ciała lub jej brak
  • Częste potykanie się lub przewracanie
  • Tzw. niezdarne dziecko, nieskoordynowane
  • Tendencja do wpadania  na inne przedmioty lub ludzi
  • Brak umiejętności wykonania znanych czynności bez patrzenia (np. ubieranie spodni)
  • Trudności z nieznanymi, złożonymi czynnościami wykonywanymi po raz pierwszy
  • Niszczenie drobnych sprzętów
  • Przesadne naciąganie i mięcie ubrań
  • Wkładanie do buzi niejadalnych przedmiotów (kredka, rękaw itp.)
  • Trudności w chodzeniu po schodach
  • Niechęć w podejmowaniu nowych wyzwań, nieznanych czynności
  • Tzw. ciężki chód- głośne stawianie stóp podczas chodzenia
  • Kopanie nogami w krzesło lub podłogę przy siedzeniu
  • Trudności oralno- motoryczne (z jedzeniem- wybrzydzanie, mówieniem itp.)
Źródło: piksabay.com

*** Tekst inspirowany „Nie- zgrane dziecko” C.S. Kranowitz