PROPRIOCEPCJA- TAJEMNICZE SŁOWO!
Propriocepcja inaczej nazywana jest też czuciem głębokim. Niektórzy mówią na nią prościej, czyli „zmysł pozycji.” Co to właściwie znaczy? Dzięki niej wiemy, nawet bez patrzenia, gdzie w danej chwili znajdują się poszczególne części naszego ciała względem siebie i otaczającego nas świata.
Odpowiada ona więc głównie za zwiększenie świadomości naszego ciała oraz pomaga nam kontrolować je i planować motorycznie. Receptory tego zmysłu znajdują się w mięśniach i stawach.
Prościej mówiąc dzięki propriocepcji potrafimy płynnie chodzić, biegać, wchodzić i schodzić po schodach i wykonywać sprawnie mnóstwo innych przydatnych nam czynności. Pozwala nam ufać własnemu ciału, dzięki niej czujemy się bezpiecznie i stabilnie. Wysyła nam więc informację na temat pozycji, siły i kierunku ruchu części naszego ciała. To niezwykle ważne do prawidłowego funkcjonowania. To trochę tak, jakby ktoś stał na straży naszych wszystkich doznań.
Co dokładnie „mówi nam” propriocepcja?
- W którym miejscu dokładnie znajduje się nasze ciało w danej chwili
- Gdzie w przestrzeni są części naszego ciała
- Informuje o położeniu części ciała względem siebie i otoczenia
- Jak szybko rozciągają się nasze mięśnie
- Z jaką siłą pracują nasze mięśnie
- Jak szybko przemieszczamy się w przestrzeni
Te wszystkie niezwykle cenne informacje możemy uzyskać jedynie, gdy nasz układ proprioceptywny funkcjonuje bez zarzutów. Co jednak w sytuacji, gdy coś z nim nie tak? Skąd wiadomo, że mamy problem z propriocepcją?
Wiadomo- jeśli zaobserwujesz u dziecka następujące objawy:
- Problemy z dotykiem, ruchem lub równowagą, czasami woli się nie ruszać
- Niska świadomość ciała lub jej brak
- Częste potykanie się lub przewracanie
- Tzw. niezdarne dziecko, nieskoordynowane
- Tendencja do wpadania na inne przedmioty lub ludzi
- Brak umiejętności wykonania znanych czynności bez patrzenia (np. ubieranie spodni)
- Trudności z nieznanymi, złożonymi czynnościami wykonywanymi po raz pierwszy
- Niszczenie drobnych sprzętów
- Przesadne naciąganie i mięcie ubrań
- Wkładanie do buzi niejadalnych przedmiotów (kredka, rękaw itp.)
- Trudności w chodzeniu po schodach
- Niechęć w podejmowaniu nowych wyzwań, nieznanych czynności
- Tzw. ciężki chód- głośne stawianie stóp podczas chodzenia
- Kopanie nogami w krzesło lub podłogę przy siedzeniu
- Trudności oralno- motoryczne (z jedzeniem- wybrzydzanie, mówieniem itp.)
*** Tekst inspirowany „Nie- zgrane dziecko” C.S. Kranowitz