TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ- Z CZYM TO SIĘ JE?
Ruch jest to najbardziej naturalny sposób wyrażania siebie i swoich emocji przez dzieci. Jest jednocześnie środkiem celowej interakcji młodego człowieka ze środowiskiem. Aktywność ruchowa odgrywa więc bardzo ważną rolę w rozwoju osobowości każdego dziecka.
Sami pewnie zauważyliście, że po pewnej dawce ruchu, czy to na siłowni, czy na basenie- czujemy się świetnie. Nie tylko dlatego, że w naszym ciele wytwarzają się endorfiny, ale przede wszystkim dlatego, że posiadamy wrodzoną potrzebę ruchu.
Terapia Integracji sensorycznej to najogólniej mówiąc terapia poprzez zabawę, w której terapeuta stymuluje ośrodkowy układ nerwowy dziecka. Należy jednak pamiętać, iż podczas takiej terapii dziecko nie uczy się wykonywania konkretnych czynności, lecz ćwiczy umiejętność właściwego przetwarzania informacji sensorycznych poprzez nowe wzorce ruchowe.
Z czego składa się terapia SI?
Terapia Integracji Sensorycznej jest skierowana do dzieci z problemami przetwarzania sensorycznego.
Obejmuje ona:
- Ocenę zaburzenia, czyli diagnozę (odbywa się zazwyczaj na kilku spotkaniach za pomocą odpowiednich testów i metod); w skład diagnozy wchodzi także szczegółowy wywiad z rodzicem bądź opiekunem dotyczący m. in. przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka, ewentualnych problemów zdrowotnych itp.
- Dobór odpowiedniego kierunku terapii
- Terapię właściwą wraz z konsultacje i wskazania do pracy w domu dla rodziców/opiekunów
Kto i gdzie wykonuje terapię SI?
Terapia Integracji Sensorycznej musi być prowadzona przez wykwalifikowanego Terapeutę i powinna odbywać się w specjalnej Sali Integracji Sensorycznej. Prawidłowo przygotowana sala zawiera specjalną i bezpieczną konstrukcję, na której zawiesza się odpowiednie przyrządy do ćwiczeń. Niezbędne są urządzenia do stymulacji systemów: przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, jak również pomoce do usprawniania układów: słuchowego, wzrokowego, węchowego.
Co dziecko robi podczas terapii SI?
Terapia ma na celu wykorzystanie zamierzonych czynności w celu zwiększenia niezależności dziecka i zmniejszeniu widocznych deficytów. Jest prowadzona w bardzo atrakcyjny sposób, gdyż obejmuje lubiane przez dzieci czynności takie jak m. in. huśtanie, skoki, turlanie, wspinanie się itp. Wszystkie te czynności mają na celu wzmocnić koordynację motoryczną i kontrolę mięśni, w szczególności w obrębie motoryki dużej, dzięki czemu poprawie ulegną ruchy świadome. W czasie trwania terapii dziecko doświadczy wrażeń sensorycznych w obrębie wszystkich zmysłów. Dzięki temu jego stan ulegnie poprawie.
Indywidualnie czy grupowo?
Terapia Integracji Sensorycznej ZAWSZE odbywa się indywidualnie. Na jednego terapeutę, przypada jedno dziecko. Nie jest to terapia grupowa! Dla każdego ustalany jest indywidualny plan terapii, dostosowany do potrzeb danego dziecka.
Jak często ?
Spotkania odbywają się zazwyczaj raz lub dwa razy w tygodniu i trwają od 45 minut do 60min
Jak długo stosować terapię SI?
Okres trwania terapii Integracji Sensorycznej ustalany jest indywidualnie do każdego przypadku przez danego terapeutę. Jeżeli dziecko ma niewielkie deficyty, wystarczy często sześć miesięcy takich zajęć, ale częściej terapia trwa rok lub dwa. Wszystko zależy to od stopnia nasilenia i rodzaju zaburzeń oraz tempa czynionych postępów.
Terapia SI a inne terapie?
Terapia Integracji Sensorycznej może być prowadzona równolegle z innymi metodami i formami oddziaływań naprawczych. Nie ma żadnych przeciwskazań ku temu.